# pageviews

zaterdag 7 januari 2012

Home Made Paté

Oké oké de farce kun je ook zelf maken, maar ik heb nu eenmaal een zeer attente slager, die mij verraste met de basis voor de paté. Dit is de Keurslager op de Overtoom, de eigenaar Bastiaan had net de farce net gemaakt en ik kreeg spontaan een restje mee. "Leuk kun je zelf paté maken!" zei Bastiaan.

Een nieuw gerecht maken, dat vind ik zo spannend. Thuis heb ik eerst via YouTube opgezocht hoe en wat. Voor de vulling heb ik gekozen voor de gepelde pistachenoten en cranberry compote. En dat was tijdens de proeverij een overheerlijke combinatie. De buitenkant van de paté heb ik belegd met spek.

In mijn kast vond ik natuurlijk geen paté schaal, maar wél een cakevorm en daarmee kan het ook. 

De pistache noten heb ik eerst gekneusd en daarna door de farce gemixt (in de foodprocessor). De cakevorm heb ik belegd met het spek, en daarna laagje voor laagje gevuld. Eerst een laagje farce, dan een streepje cranberry compote, dan weer een laagje farce en dan een laagje gekneusde pistachenootjes, dan weer een laagje farce, dan weer een laagje cranberrycompote etc. 

In ca. 1,5 uur au bain marie gaat de cakevorm in oven 160 graden. Zelf was ik vergeten de paté af te dekken en heb ik in plaats van kokend water - warm water uit de kraan toegevoegd, maar gelukkig was dit geen probleem. Test met een saté prikker of de paté gaar is, laat de paté eerst in oven afkoelen, dan erbuiten, de paté laat je vervolgens nog 24 uur door koelen. Zorg dat je bij het afkoelen een plankje met daarboven op een flink gewicht op de paté legt. Dan wordt de paté compact en krijgt hij de paté een goede vorm. Bekijk voor alle stappen bijgaande filmpjes.

De paté kan prima worden ingevroren, maar is in korte tijd opgesnoept. Lekker voor de lunch op brood, voor bij de borrel en gisteren ging hij nog mee op stap naar vrienden. Op dit moment heb ik nog een heel klein stukje in de koelkast. 

... en de reacties waren smullend en vinger aflikkend, dus de paté gaat snel op herhaling. Heerlijk voor de volgende wijnproeverij. 
Hieronder het bewijs met de foto's uit eigen keuken. 

Bekijk dit dan zie je alle stappen. http://www.youtube.com/watch?v=NpHZ2BfjW6c

Dit recept: was het meest compleet! Veel succes.


de paté zet je au bain marie in de oven
de plakjes paté
kneus de gepelde pistachenoten
de farce in cakevorm
afgedekt met spek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten